De rekenkamer is een onafhankelijke commissie die onderzoekt of het gemeentebestuur het geld goed besteedt en of het beleid werkt. Daarmee ondersteunt de rekenkamer de gemeenteraad. In de gemeente Leeuwarden bestaat de rekenkamer uit drie leden, ondersteund door een ambtelijk secretaris.
Taken rekenkamer
De rekenkamer doet ongeveer drie onderzoeken per jaar. Zij onderzoekt of het gemeentebestuur:
- doelmatig is: kan de gemeente hetzelfde doen voor minder geld?
- doeltreffend is: bereikt de gemeente haar doelen?
- rechtmatig is: houdt de gemeente zich aan de wettelijke regels?
De rekenkamer onderzoekt geen klachten.
Onafhankelijk
De rekenkamer is onafhankelijk, beslist zelf wat zij onderzoekt en heeft een eigen budget. Met haar onderzoeken en adviezen wil de rekenkamer de kwaliteit van het bestuur verbeteren. De externe voorzitter en leden zijn benoemd voor een periode van vier jaar. De zittingsduur kan maximaal twee keer worden verlengd. De rekenkamer bestaat uit de leden dr. J.M. Roebroek (voorzitter), M.M.L. Domenie Msc (lid), Ir. H.A. Lokhorst (lid) en R. Duijtshoff (ambtelijk secretaris).
Werkwijze rekenkamer
De rekenkamer werkt met een eigenpdf verordening (PDF, 29.98 KB) enpdf reglement van orde (PDF, 175.22 KB). Van elk jaar maakt zij een jaarverslag van het afgelopen jaar en een jaarplan voor het komend jaar. Daarbij oriënteert de kamer zich breed en staat zij open voor suggesties uit de gemeenteraad en de Leeuwarder bevolking.Contact
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de secretaris van de rekenkamer, via telefoonnummer 14 058 (ma. t/m vr. 08.30 - 17.00 uur en do. van 08.30 - 19.30 uur) of via e-mail rekenkamer@leeuwarden.nl
Onderzoeken rekenkamer
De onderzoeken c.q. rapporten van de rekenkamer zijn samengevoegd in een overzicht.